Informasi Terkini

  • Program dan Latihan
    • Program Pengarah Urusan Bersama Peminjam Bermasalah (1350)

      2019-05-10 10:27:36

      Pada 29hb April 2019, Cawangan Penampang telah menganjurkan program khas perjumpaan En. Freddy Rantau, Pengarah Urusan Yayasan Usaha Maju bersama peminjam bermasalah. Program ini adalah satu...

    • Seminar ICT Yayasan Usaha Maju 2019 (3068)

      2019-04-04 11:46:05

      Buat julung-julung kalinya YUM telah menganjurkan Seminar ICT pada 31 Mac 2019 hingga 01 April 2019, bertempat di Hotel Platinum Lintas, Kota Kinabalu. Seminar yang disertai oleh lebih 30 orang...

    • KURSUS PENTADBIR PUSAT

      KURSUS PENTADBIR PUSAT (10005)

      2018-08-08 16:57:41

      Pengalaman menunjukkan bahawa ahli-ahli YUM mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk berjaya sekiranya mereka mempunyai Pusat yang berjaya. Pentadbir Pusat memainkan peranan penting dalam...

    << < 1 2 3 4 5 6 > >> (6)
  • Berita Semasa
    << < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> (14)

Pada 29hb April 2019, Cawangan Penampang telah menganjurkan program khas perjumpaan En. Freddy Rantau, Pengarah Urusan Yayasan Usaha Maju bersama peminjam bermasalah. Program ini adalah satu inisiatif Pengurusan YUM khususnya Pengarah Urusan untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh peminjam dan pada masa yang sama mencadangkan kaedah-kaedah penyelesaian.

Seramai 4 orang peminjam bermasalah telah hadir dalam pertemuan tersebut yang diadakan di Bilik Mesyuarat YUM Cawangan Penampang. Turut hadir adalah En Andrew Richard, Penolong Pengarah Urusan (Operasi ), En Bindai Sandau, Pengurus Operasi ( Kutipan dan Kawalan Kredit ) dan En. Marcellus Limpat, Pengurus Cawangan Penampang. Semasa pertemuan yang mengambil masa lebih kurang 3 jam, peminjam-peminjam telah memaklum kepada Pengarah Urusan masalah yang mereka hadapi dan punca-punca yang menyebabkan kegagalan mereka. Antaranya adalah :

  1. Masalah penghutang iaitu peminjam YUM telah membekalkan barangan jualan kepada peniaga-peniaga kecil di sekitar Kota Kinabalu dan Ranau. Penghutang gagal menjelaskan hutang mereka dan ini mengakibatkan peminjam YUM mengalami masalah aliran tunai.
  2. Masalah ekonomi yang merundum dan persaingan khususnya mereka yang berniaga di Pasar Besar Kota Kinabalu.
  3. Masalah kesihatan yang menyebabkan peminjam YUM tidak dapat menjalankan kegiatan sepenuh masa.
  4. Masalah modal kerja kerana peminjam telah menggunakan modal asal untuk memulakan kegiatan baru yang bersifat jangka panjang

Di akhir pertemuan ini, Pengarah Urusan telah mencadangkan beberapa kaedah penyelesaian yang boleh membantu para peminjam. Pada masa yang sama beliau meminta para peminjam untuk meneruskan perniagaan mereka walaupun dengan kekangan modal akibat beberapa keputusan silap yang mereka lakukan dalam pengendalian perniagaan mereka. Pengarah Urusan juga berharap para peminjam dapat memberikan komitmen penuh kepada keputusan penyelesaian yang dipersetujui. Beliau faham dalam perniagaan sentiasa ada kejayaan, cabaran dan kegagalan tetapi para peminjam berkenaan tidak harus berhenti mencari penyelesaian kerana jika mereka berputus asa maka matlamat YUM untuk membantu membangunkan ekonomi kumpulan sasar juga akan turut terjejas.

Buat julung-julung kalinya YUM telah menganjurkan Seminar ICT pada 31 Mac 2019 hingga 01 April 2019, bertempat di Hotel Platinum Lintas, Kota Kinabalu. Seminar yang disertai oleh lebih 30 orang kakitangan, bertujuan memberi kesedaran kepada kakitangan YUM kategori pengurusan berkaitan ICT. 

Sebanyak tiga kertas kerja telah dibentangkan semasa seminar tersebut iaitu :-

  1. YUM Ke Arah Organisasi Berteraskan ICT  -  Oleh : En. Abd. Hamid Sani, Timbalan Pengarah Urusan YUM
  2. Kesedaran Keselamatan ICT                       -  Oleh : En. Jason Chin, Pengurus Sistem Maklumat
  3. Information Governance                              -  Oleh :  En. Ebenezer Godomon, Ketua Bahagian Pusat Data Kerajaan Negeri Sabah (JPKN)

Sebelum itu, pada malam 31 Mac 2019, satu taklimat mengenai aplikasi baharu YUM iaitu eCuti, eDokuman dan Payroll telah disampaikan oleh Pengurus Sistem Maklumat. 

Majlis Perasmian Penutupan seminar ini telah disempurnakan oleh Pengarah Urusan YUM, En. Freddy Rantau.

Taklimat Pelam Strategik YUM 2016 - 2020 telah diberikan kepada kakitangan di semua Wilayah termasuk Ibu Pejabat bermula di Wilayah Pedalaman pada 03 Ogos 2017 bertempat di Pejabat Cawangan Keningau. Disusuli oleh Wilayah Barat pada 23 Ogos 2017 bertempat di Cawangan Kota Marudu, Ibu Pejabat pada 28 Ogos 2017 dan Wilayah Timur pada 14 September 2017 bertempat di Cawangan Lahad Datu.

Hampir semua kakitangan telah menghadiri taklimat berkenaan yang telah disampaikan oleh Pengarah Urusan, Penolong Pengarah Urusan (Pembangunan) dan Penolong Pengarah Urusan (Perancangan). Selain taklimat, dialog dengan kakitangan juga telah diadakan yang turut dihadiri oleh Timbalan Pengarah Urusan dan beberapa pegawai kanan YUM. Tujuan taklimat ini adalah memberi kefahaman dan penjelasan lanjut mengenai hala tuju YUM dalam tempoh 5 tahun akan datang (2016 - 2020). 

Tiga taklimat disampaikan iaitu Pelan Strategik YUM 2016 - 2020 disampaikan oleh Pengarah Urusan YUM En. Freddy Rantau, Pelan Operasi dan Kewangan yang disampaikan oleh Penolong Pengarah Urusan (Perancangan) En. Roseli Sindong dan Pelan Pembangunan Usahawan oleh Penolong Pengarah Urusan (Pembangunan) En. Jayari Misuari. Manakala dialog dengan kakitangan dibuat untuk mendapatkan maklumbalas dari pihak kakitangan lapangan.

Pengalaman menunjukkan bahawa ahli-ahli YUM mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk berjaya sekiranya mereka mempunyai Pusat yang berjaya. Pentadbir Pusat memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan Pusat. Menyedari akan hakikat ini, YUM melalui Bahagian Operasi telah menganjurkan Kursus Pentadbir Pusat yang bertujuan untuk memantapkan pengurusan Pusat.

Setiap kursus yang dianjurkan disertai sekitar 60 hingga 80 peserta yang terdiri daripada Ketua Pusat, Timbalan Ketua Pusat dan Setiausaha Pusat.

                                            

OBJEKTIF KURSUS

1. Pentadbir Pusat memahami peranan mereka untuk memastikan matlamat YUM tercapai.

2. Pentadbir Pusat memahami kepentingan dan fungsi dokumen-dokumen kewangan yang

    digunakan semasa MP.

3. Pentadbir Pusat memahami bagaimana menjalankan MP dengan cekap dan berkesan.

KANDUNGAN KURSUS

1. Tanggungjawab Pentadbir Pusat untuk memastikan matlamat YUM tercapai.

2. Fungsi Dan Peraturan Penting Penyelenggaraan Dokumen Kewangan   Di MP.

3. Pengendalian MP Yang Berkesan

JADUAL

KURSUS PENTADBIR PUSAT 2018

 
     

BIL

CAWANGAN

TARIKH KURSUS

1

BEAUFORT

22/3/2018

2

PENAMPANG

5/4/2018

3

PITAS

20/6/2018

4

SIPITANG

12/7/2018

5

RANAU

18/7/2018

6

KENINGAU( Siri 1 )

19/7/2018

7

KENINGAU ( Siri 2 )

2/8/2018

8

TAMBUNAN

9/8/2018

9

TUARAN

                           16/8/2018

10

KENINGAU (Siri 3 )

23/8/2018

11

KENINGAU ( Siri 4 )

13 /9/2018

12

NABAWAN

20/9/2018

 

GAMBAR SEMASA KURSUS

KURSUS PENTADBIR PUSAT CAWANGAN RANAU

 

KURSUS PENTADBIR PUSAT CAWANGAN SIPITANG

 

KURSUS PENTADBIR PUSAT CAWANGAN KENINGAU (Siri 1)

 

KURSUS PENTADBIR PUSAT CAWANGAN PITAS

 

KURSUS PENTADBIR PUSAT CAWANGAN TAMBUNAN

Industri pembuatan Makanan semakin berkembang pesat dalam pembangunan ekonomi negara. Walau bagaimanapun penglibatan Usahawan Industri Kecil dan Sederhana khususnya usahawan bumiputera dalam bidang ini masih terlalu kecil bilangannya. Dari sudut pembangunan usahawan mikro YUM, penglibatan dalam industri ini masih jauh ketinggalan walaupun potensi dan pertumbuhannya dalam peningkatan pendapatan sangat memberangsangkan. Justeru itu, usaha YUM cawangan Keningau menerusi Jawatankuasa Ketua Pusat (JkeP) untuk menganjurkan Kursus Hasilan Kacang Soya merupakan langkah positif kearah menarik minat usahawan mikro YUM berkecimpung dalam industri berkenaan. Kursus Hasilan Kacang Soya ini telah dianjurkan dengan kerjasama Syarikat Hajah Yanong Frozen Food Enterprise pada 28hb September 2017 bertempat di bangunan MARA, Keningau. Seramai 30 usahawan YUM telah menyertai kursus yang menggunakan kaedah "hand-on". 

Usahawan Mikro YUM perlu dibantu untuk melengkapkan pengetahuan dan kompetensi keusahawanan bagi meningkatkan peluang untuk berjaya dalam apa juga bidang perniagaan yang mereka jalankam. YUM sedang giat bekerjasama dengan Agensi Khidmat Perniagaan kerajaan dan swasta untuk membolehkan usahawan YUM mendapat akses kepada pelbagai kemudahan dan khidmat pembangunan perniagaan yang ditawarkan. Dengan yang demikian, pihak cawangan wajar memberi sokongan dan kerjasama padu ke atas program pembangunan keusahawan YUM bagi menjamin peningkatan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang perniagaan khususnya pembuatan makanan.